Numer 01(02)/2024

POŻEGNANIE

Spis treści

TEMAT NUMERU

  • ZBIOROWA MOGIŁA, CZYLI NASZE GROBY BĘDĄ W INTERNECIE

    O wiecznym odpoczywaniu poetów i poetek z Wojciechem Bonowiczem rozmawia Irek Grin

  • SERCE I PISTOLET

    Z Mateuszem Górniakiem o Werterze, miłości i śmierci rozmawia Emilia Konwerska

  • POETA, SOCJALISTA I UPIÓR

    Z Łukaszem Kozakiem o (nie)odchodzeniu Adama Mickiewicza rozmawia Waldek Mazur

  • NIE PISZEMY KOŁYSANEK. PRZEPŁYWY NOWEJ FALI

    Jakub Kornhauser

  • GALERIA WYBRANYCH DEBIUTÓW

    Emil Pasierski

PRAKTYKA: POEZJA

  • FABRYKA PIZZY W SKURCZU

    Julia Tkacz

  • HEJ

    Weronika Zwierzyńska

  • JESTEM PANEM ŚMIERCI

    Natalia Kwiatkowska

  • TYŁEM DO SŁÓW

    Piotr Bosacki

  • FERAL CHILDREN

    Olga Czopińska

  • JAK W POPRZEDNIM ŻYCIU

    Jakub Grabiak

  • POSMARUJ MNĄ CHAŁĘ

    Michał Czarnota

  • FARBOWAŁYŚMY RAZEM WŁOSY

    Mira Róża Jersz

  • PRÓBA GŁOSU

    Urszula Honek

PRAKTYKA: PROZA

  • ZANIM ZNIKNIESZ

    Edward Pasewicz

  • NA ŚRODKOWYM PASIE LATEM TRAWA BYŁA WYSOKA

    Agata Ciastoń

  • KIEDY PRZEMÓWIŁAM

    Elżbieta Łapczyńska

KLIN

  • WPADNIESZ?

    Agnieszka Wolny-Hamkało

  • PIEŚNI (I)

    Natalia Malek

  • GRZYBY

    Ilona Witkowska

  • WIERSZ O HALI STULECIA

    Darek Foks

  • KOŃ NAZWANY DOKSOLOGIA

    Joanna Łępicka

  • PORNO

    Tomaž Šalamun

  • KOLAPS PRZYNAJMNIEJ CZĘŚCIOWY

    Rafał Wawrzyńczyk i Miłosz Biedrzycki

  • JAMNIKI

    Jakub Kornhauser

  • ZALOTNIK

    Sam Kriss

  • APEL

    Piotr Janicki

TEORIA

  • BUNT W TRYBACH

    Agnieszka Waligóra [„Erwin i Fatum”, Marta Podgórnik]

  • PRAWDA JEST TAKA, ŻE WOJNA NIGDY SIĘ NIE SKOŃCZYŁA. TYLKO TOCZY SIĘ GDZIE INDZIEJ

    Klaudia Ciepłucha [„Zmierzchanie świata”, Werner Herzog]

  • MROŻEK. PAROKSYZM EMOCJONALNY

    Maciej Robert [„Mrożek. Biografia”, Anna Nasiłowska]

  • USER MANUAL /USING MANUAL

    Oskar Meller [„Elementaże (1 i 2)”, Andrzej Sosnowski]

  • ZANIM SPADNIE OSTATNIE JABŁKO

    Karina Zimniak [„Reneta”, Barbara Klicka]

  • RZECZYWISTOŚĆ W BRZUCHU

    Emilia Konwerska [„Ciała”, Annie Ernaux]

  • ŻYCIE PO KATASTROFIE

    Paweł Mackiewicz. Miasta przyszłości w powieściach Krzysztofa Vargi i Damiana Kowala [„Nagrobek z lastryko”, Krzysztof Varga i „Ćwirowidło”, Damian Kowal]

NOTY KOŃCOWE

  • DZIEWCZYNA Z OKNEM

    Weronika Gogola

  • GŁOSY Z KĘPY (4). IZAURA

    Paweł Sołtys

  • SZCZUROPOLACY W ZANIKU

    Jacek Paśnik

Tematem pierwszego numeru „Notatnika Literackiego” był debiut. Tematem drugiego jest pożegnanie. Spokojnie, nie żegnamy się z czytelniczkami i czytelnikami, mamy nadzieję długo jeszcze z wami być. Niemniej pożegnanie, odchodzenie, pamięć należą do najważniejszych toposów literatury. Spróbujmy sparafrazować słowa Leszka Kołakowskiego i jego konstatację o roli diabła w świecie widzialnym i postarajmy się odpowiedzieć na pytanie: co by się stało z kulturą, co istotnego by w niej przetrwało, gdybyśmy usunęli z historii kultury i sztuki wszystkie dzieła traktujące o przemijaniu i umieraniu? Zaryzykuję tezę, że nawet z tekstów poświęconych miłości ziemskiej niewiele by po takim wymazaniu zostało.

Jednocześnie rozległość eksploracji tematów – wybaczcie uproszczenie – eschatologicznych w literaturze jest tak nieskończona, jak niemożliwy do zmierzenia w żadnym wymiarze pozostaje cmentarz, którym jest nasza planeta. Mówimy zatem w tym numerze zarówno o realności i symboliczności grobów i pogrzebów, cierpieniach twórców i ich bohaterów, jak i o pokoleniach literackich, obecności śmierci w życiu i różnorakich sposobach upamiętniania.

Inspiracją dla tego wydania „NL” stało się miejsce pamięci o życiu i dziele twórców angielskich, czyli Poets’ Corner w opactwie westminsterskim. Kilkaset grobów lub tablic poświęconych twórcom i twórczyniom literatury upamiętnia zarówno te osoby, których dzieła nie wytrzymały próby czasu, jak i tych, którzy pozostaną w literaturze światowej, dopóki ta będzie istnieć. Nie zasługi są tu jednak najważniejsze, patrząc z perspektywy wieków, lecz samo miejsce. Opactwo westminsterskie to scena, na której od niemal tysiąca lat koronuje się angielskich królów i angielskie królowe. Spoczywa tu ponad trzy tysiące znakomitych obywateli i obywatelek imperium. A w tej liczbie około sześćset (sic!) twórczyń i twórców literatury. Ten oficjalny gest upamiętnienia pisarek i pisarzy w takim właśnie miejscu ma w sobie coś przejmującego. Jest to bowiem jasny i wyrazisty znak przyjęcia przez państwo olbrzymiego spadku, jaki zostawia nam literatura, i postawienia znaku równości między pośmiertnym świadectwem tego bogactwa a pamięcią o monarchach, uczonych, wojskowych, arystokratach czy politykach. Innymi słowy: mamy do czynienia z podejściem czyniącym literaturę działaniem wprost państwotwórczym, a jej przedstawicieli – najznakomitszymi obywatelami. Aktem, w którym literatura i sztuka nie są tylko ornamentem na ogromnym ciele narodu i państwa, ale jego immanentną, nierozerwalną i ważną częścią. Warto w tym miejscu nadmienić, że myślenie o fundamentalnej roli literatury w historii społecznej Wielkiej Brytanii wzmocnione jest w Poets’ Corner wieloma tablicami upamiętniającymi wielkich twórców i twórczynie, którzy po swojej śmierci nie mogli być z różnych względów obyczajowych czy religijnych złożeni w Opactwie, by wspomnieć tylko Szekspira czy Byrona. Całość tego aktu swoistej kanonizacji literatury pozwala mówić o Poets’ Corner również jako o najważniejszym i największym panteonie artystycznym na świecie.

W tym numerze „NL” mierzymy się z tematem pożegnań i życia po śmierci na przeróżne, często nieoczywiste sposoby, zarówno w rozmowach z Wojciechem Bonowiczem, Mateuszem Górniakiem i Łukaszem Kozakiem, jak i w wierszach, prozach oraz felietonach. A robimy to, żeby było nam raźniej. Robimy to – paradoksalnie – ku pokrzepieniu serc. Bo czasy nie tylko dla literatury i czytelnictwa są ponure.

Irek Grin

Jeszcze więcej treści!

Zawsze pod ręką

Kup ten numer w wersji elektronicznej.

Bez czekania na przesyłkę – pobierasz plik od razu po zakończeniu transakcji. Czytać możesz na dowolnym urządzeniu: telefonie, tablecie, czytniku ebooków lub komputerze.

Cena: 19 zł / numer

NIE PRZEGAP ŻADNEGO NUMERU

Zamów prenumeratę wydania papierowego.

Prenumerata obejmuje cztery tegoroczne numery „Notatnika Literackiego”. Jeśli potrzebujesz faktury na zakup, napisz do nas na adres: prenumerata@notatnikliteracki.pl.

Cena: 114 zł / rok

Notatnik Literacki dostępny
w sprzedaży fizycznej w całej Polsce

empik

Notatnik Literacki można kupić w salonach empik w całej Polsce.

Warstwy

Oraz na stronie wydawnictwa Warstwy.